Yang dimaksudkan
dengan esei-esei lain
di sini ialah mana-mana esei
yang berkenaan pendidikan,
pembangunan, politik, dan sebagainya yang berbentuk teoritikal dan akademikal.
1.
Jais Sahok. (1991).
"Integrasi Nasional Memantapkan Kemajuan,
Perpaduan & Kestabilan
Negara", dalam Esei-esei Pemenang Peraduan Mengarang Esei
91, Kuching: Jabatan Penerangan Malaysia Sarawak.
2.
Jais Sahok. (1991).
"Sejarah Dan Perkembangan Dewan Bahasa dan
Pustaka Cawangan Sarawak," dalam
Citra Bahasa Wahana Bangsa,
Kuching: Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sarawak.
3.
Jais Sahok. (1992). "Nilai-nilai Hidup
Dan Etika Kerja
Yang Positif Sebagai nadi Kepada
Peningkatan Produktiviti,"
dalam PRODUKTIVITI: NPC --
Membina Generasi Dinamik dan Produktif,
Bil. 39, Jan/Feb, Petaling Jaya :
Perbadanan Produktiviti Negara (NPC).
4.
Jais Sahok. (1993). "Dasar
Pendidikan Kebangsaan Berjaya Melahirkan Generasi Yang Benar-Benar Berguna
Kepada Negara, "
dalam Esei-Esei Pemenang
Peraduan Mengarang Esei
'93, Kuching: Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia,
Sarawak.
5.
Jais Sahok. (1994).
"Implikasi Falsafah Pendidikan Negara Dalam Konteks Budaya Ilmu,
Bahagian I," dalam akhbar Utusan Sarawak, hlm. 9, 6 Ogos,
Kuching: Warta Distributions Sdn Bhd; Bahagian II, Ahad, 7 Ogos,
hlm 9; Bahagian III, Isnin, 8 Ogos, hlm. 9; Bahagian
IV, Selasa, 9 Ogos, hlm. 9; Bahagian
V (akhir), Rabu, 10
Ogos, hlm. 9. Komuniti Dan
Pendidikan, Saluran-saluran Perhubungan,
Isnin, 15 Ogos, hlm. 4-5. - tidak
dinyatakan bahagiannya dalam esei itu).
6.
Jais Sahok. (1994). "SPMM-SADAM (Sumber Pembelajaran Menemui Murid - Sumber
Ada Di Mana-Mana," diterbitkan
oleh Bahagian Teknologi Pendidikan Untuk Diedarkan ke semua sekolah di
seluruh Sarawak.
7.
Jais Sahok. (1994 & 95).
"Falsafah Pendidikan Negara dalam Konteks Budaya Ilmu," dalam ruangan
Budaya Pendidikan majalah
Dewan Budaya, Jil. 16, Bil 12, Dis., hlm. 36-39. (akan
bersambung ke keluaran akan datang).
8.
Jais Sahok. (2005). “School Base Electronic Records Management,” dalam Bicara
Pendidik 2005, hlm 7-16. Kuching: Persatuan Pengetua Sekolah Menrengah
Sarawak.
9.
Jais Sahok. (2005). “Brain-Drain: Tapping the Tacit Knowledge,” dalam Wacana Profes: Pemantapan
Perkembangan Pendidikan Melalui Budaya Penyelidikan, bil. 5, 2005,
hlm 56-73. Kuching: Persatuan Kakitangan Profesional Jabatan Pelajaran
Sarawak.
10.
Jais Sahok. (2006). “Pengujian, Pengukuran dan Penilaian BM di Peringkat
Sekolah,” dalam Bicara Pendidik 2006,
hlm 8-19. Kuching: Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Sarawak.
11.
Jais
Sahok. (2006). “Information Management in a Teachers’ Resource Centre (TRC) as
a Means of Enhancing Information Literacy to Local Teachers,” dalam Bicara Pendidik 2006, hlm 8-19.
Kuching: Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Sarawak.
12.
Jais Sahok. (2007). “Knowledge Management in Kuching Teacher Resource
Centre” dalam Wacana Profes:
Pemantapan Perkembangan Pendidikan Melalui Budaya Penyelidikan, bil. 6, 2007,
hlm 71-97. Kuching: Persatuan Kakitangan Profesional Jabatan Pelajaran
Sarawak.
13.
Jais
Sahok. (2008). Teknik Kaunseling Untuk Menyuburkan Tabiat Membaca. Bicara
Pendidik 2008, Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Sarawak, 16:11-27.
14.
Jais
Sahok & Nora Morshidi. (2010). Perkembangan Kanak-Kanak: Kemungkinan
perkembangan Yang Menyeluruh. dalam Wacana Profes:
Pemantapan Perkembangan Pendidikan Melalui Budaya Penyelidikan, bil. 10,
2010, hlm 33-47. Kuching:
Persatuan Kakitangan Profesional Jabatan Pelajaran Sarawak.
No comments:
Post a Comment